De Ardennenlaan is uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB). Tram 2 stopt voor de deur en brengt u via het Vondelpark en het Leidseplein naar het Centraal Station. Met bus 369 is de reistijd naar Schiphol Plaza slechts 15 minuten, met bus 61 kunt u gaan winkelen op het Osdorpplein. Tijdens de nachtelijke uren rijdt nachtbus 358 elke 30 minuten half Amsterdam door en brengt bus 369 u naar Schiphol. Binnen 15 minuten stapt u uit in Amsterdam Oud Zuid, halte Van Baerlestraat !

Vertrektijden GVB

Lijnennetkaart GVB (pdf)

9292 OV planner

Tram 2

Tramlijn 2 is door National Geographic uitgeroepen tot nummer 9 in de top 10 van beste tramritten ter wereld, omdat een groot deel van de Amsterdamse toeristische hoogtepunten gepasseerd wordt.[1][2] Het gevolg is veel oponthoud door toeristen. Daarom is het GVB medio mei 2015 begonnen een proef om kaartjesautomaten op enkele tramhaltes te plaatsen. In maart 2015 zijn de haltes Jacob Obrechtstraat en Emmastraat opgeheven.

Stukje geschiedenis

De Amsterdamse tramlijn 2 werd ingesteld op 28 december 1903 en had toen de route: Dam – Nieuwezijds Voorburgwal – Leidsestraat – Leidseplein – Stadhouderskade – P.C. Hooftstraat – Van Baerlestraat – Willemsparkweg – Koninginneweg.

De Leidsestraat is te smal voor twee trambanen naast elkaar, daarom was hier enkelspoor. In 1980 werd dit vervangen door strengelspoor, zodat er geen wissels meer nodig zijn. Op de bruggen zijn haltes met dubbel spoor zodat de trams van tegengestelde richting elkaar daar kunnen passeren.

Op 12 maart tot 23 juli 1904 werd de lijn tijdelijk verlengd naar het IJveer. Op 18 maart 1906 werd via de Nieuwezijds Voorburgwal doorgereden naar het Centraal Station. Op 20 mei 1906 werd de lijn verlengd langs de Koninginneweg naar het kringspoor Saxen Weimarlaan/Sophialaan.

Op 6 juli 1911 ging lijn 2 doorrijden naar de De Ruijterkade (IJveer). Met de komst van Kringlijn 22 op 4 augustus 1921 werd deze lijn ingekort tot het Stationsplein.

Na de Tweede Wereldoorlog werd de lijn pas na bijna 2 jaar op 14 april 1947 heringesteld. Op 13 augustus 1948 werd de lijn verlengd via de Zeilstraat naar het Hoofddorpplein. Op 18 oktober 1958 werd de route via de Hobbemastraat – P.C. Hooftstraat verlaten en werd voortaan gereden via de Overtoom en de Eerste Constantijn Huygensstraat (Vondelbrug).

In het kader van de nota Lijnen voor morgen lag het in de bedoeling dat lijn 2 zou worden opgeheven maar dit mocht pas gebeuren als lijn 16 volledig op vrije baan was gebracht. Uiteindelijk bleef lijn 2 toch gehandhaafd en werd deze, nadat eerst overwogen was het uiteinde te verwisselen met lijn 16, verlengd naar Slotervaart. Op 6 oktober 1975 kwam de verlenging tot stand via de Heemstedestraat en Johan Huizingalaan naar de Louwesweg in Slotervaart-Zuid. In september 1991 werd lijn 2 nogmaals verlengd via de Antwerpenbaannaar Nieuw Sloten waarbij de tram er, net als destijds bij lijn 17 in Osdorp, er eerder was dan de bewoners. In 1992 kwam de omlegging via de Hobbemastraat – Paulus Potterstraat in gebruik, ter vervanging van de omweg via de Overtoom.

Oorspronkelijk had lijn 2 na enkele jaren plaats moeten maken voor lijn 16, die vanaf het Haarlemmermeerstation via een nieuwe route onder of boven de Schinkel en via de Henk Sneevlietweg naar Nieuw Sloten en de Middelveldsche Akerpolder ten westen van Osdorp zou worden verlengd. Daartoe zou het reeds aangelegde traject vanaf het eindpunt in Sloten via de Vrije Geer en een nieuwe brug over de Slotervaart worden verlengd naar de Akersingel, de centrale hoofdweg in de wijk. Als gevolg van het referendum in 1995 ‘Redt het Weilandje van Sloten’ is dit niet doorgegaan. Het weilandje bleef onbebouwd, lijn 2 bleef op haar route gehandhaafd. De tramverbinding naar De Aker, zoals de wijk thans wordt genoemd, wordt sinds 2001 verzorgd door lijn 1, die in Osdorp vanaf Meer en Vaart een nieuwe route kreeg.

Het drukke verkeer in de Zeilstraat en op het Hoofddorpplein en het openen van de daartussen gelegen brug belemmeren vaak het tramverkeer.