Tot 2040 zullen steeds meer mensen overstappen op een elektrische auto of motor. Je mag dan ook aannemen dat er de komende decennia steeds meer elektrische auto’s in de parkeergarage van de Slotertoren staan al dan niet geholpen door (milieu-)maatregelen van de overheid:

  • De gemeente Amsterdam is van plan om vanaf 2030 de milieuzone uit te breiden waarna je uitsluitend met een uitstootvrije auto de (binnen)stad in mag.
  • Vanaf 2035 moeten alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn.

Elektrische auto’s moet je opladen. Dat kan op drie manieren:

  • via een snellader langs de snelweg of bijvoorbeeld bij de BP aan de Oude Haagseweg
  • via een publieke laadpaal zoals die overal in Nieuw Sloten staan
  • via een laadpaal thuis, op het werk of bij de parkeerplek in de garage

Eigenschappen van deze laadmethoden:

Snelladers

  • Een accu van bijna leeg naar bijna vol in een half uur (laden met 150+ kW)
  • Snelladen is soms duurder; afhankelijk van de laadpaalexploitant betaal je soms het dubbele van het normale kWh-tarief
  • Snelladers gebruik je vaak onderweg op een langere reis 

Publieke laadpaal

  • Een accu van bijna leeg naar vol in 4 tot 8 uur (laden met 11 – 22 kW)
  • Je betaalt meestal een ‘normale’ kWh-prijs voor elektriciteit, maar de prijs hangt af van locatie en de laadpas die je gebruikt
  • Ideaal om overdag tijdens een werkdag of ‘s nachts je auto helemaal op te laden
  • Er is niet altijd een laadpaal vrij (maar via een app op je smartphone kun je een vrije paal zoeken)
  • Zodra je accu vol is, is het netjes om de auto meteen te verplaatsen zodat iemand anders kan laden
  • Parkeerplaatsen met laadpalen worden regelmatig bezet door niet-elektrische voertuigen (gasholes) of laadpaalklevers.
  • Bij betaald parkeren moet je parkeergeld betalen of een parkeervergunning hebben.
  • Laadpalen vertonen regelmatig storingen

Laadpaal thuis:

  • Een accu van bijna leeg naar vol in 4 tot 8 uur (laden met 11 kW bij 3 fases).
  • Je betaalt een ‘normale’ kWh-prijs voor elektriciteit, namelijk de prijs die je thuis ook betaalt
  • Je kunt het laden plannen; bijvoorbeeld ‘s nachts tijdens het daltarief vanaf 23:00 ‘s avonds tot 07:00 ‘s ochtends
  • Iedere dag een volledig opgeladen auto op je eigen parkeerplek
  • Een elektrische auto die een langere tijd niet gebruikt wordt, kun je aangesloten houden op een laadpaal (aanbevolen door fabrikanten).

Accucapaciteit
De accucapaciteit van elektrische auto’s varieert begin 2023 tussen de 20 en 120 kWh. Hoeveel kilometer u kunt rijden op een acculading (het bereik) hangt af van het verbruik of de efficiency van de auto. Daarnaast zijn er factoren die het verbruik beïnvloeden zoals snelheid, weer en gebruik van verwarming of airco. Middenklasse elektrische auto’s hebben een accu van 50 – 75 kWh en halen daarmee praktisch zo’n 350 tot 500 km. Een efficiënte elektrische auto verbruikt zo’n 17 kWh per 100 km.

Afhankelijk van het type accu, wordt het door de meeste fabrikanten aangeraden om de lading van de accu tussen de 10/20 procent en 80/90 procent te houden. Alleen voor een langere reis laadt u dan op tot 100 procent. Feitelijk houdt u dus zo’n 80 procent van de totale accucapaciteit over voor dagelijks gebruik. Het voor maximaal 80 of 90 procent opladen van de accu wordt aanbevolen om een snelle degradatie (vermindering accucapaciteit) tegen te gaan. Het is niet ongebruikelijk dat een accu in de loop van jaren zo’n tien procent van z’n capaciteit verliest aan degradatie (door levensduur en laad/ontlaadcycli). Snelladen en laden tot 100 procent versnelt het degradatieproces.

Een uitzondering vormen de zogenaamde LFP-accu’s die wel tot 100 procent geladen mogen worden. Het is verstandig om het advies van de autofabrikant met betrekking tot laden te volgen.

Bereik
Alle autofabrikanten zijn te optimistisch over het bereik van hun elektrische auto en verschuilen zich daarbij achter afkortingen als WLTP of EPA. Dit zijn weliswaar internationale standaarden, maar wel gebaseerd op rijden op een prachtige warme zomerdag zonder airco, zonder wind en met een sukkelsnelheid op een fijn strak geasfalteerd binnenweggetje. 

Realistische bereikscijfers vindt u in de EV-database, https://ev-database.org/nl/.

Verbruik of efficiency
Factoren die het verbruik van een elektrische auto beÏnvloeden:

  • De buitentemperatuur (bij kou verbruikt de auto meer)
  • Het weer (denk aan wind en regen)
  • De binnentemperatuur van het interieur (ook de verwarming of airconditioning heeft energie nodig)
  • De snelheid (boven de 100 km/u neemt het verbruik snel toe)
  • Het te vervoeren gewicht (meer passagiers of bagage resulteert in hoger verbruik).

Praktische informatie: